کسب آگاهی در خصوص حفظ سلامت عقلانی و تقویت عملکرد مغزی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. این مسأله به خصوص با افزایش سن اهمیت بیشتری می یابد. همانطور که بسیاری از ما هم اکنون مطلع هستیم، رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و مقابله با زوال مغزی ایفا می کند. اما در کنار تغذیه موارد حائز اهمیت دیگری نیز وجود دارند که نقش بسیار مهمی در مقابله با زوال مغزی دارند. ارتباط میان کم خونی و زوال عقل یکی از این موارد می باشد.
آیا شما و عزیزانتان اخیراً سطح آهن خون خود را چک کرده اید؟ اگر نه حتماً این کار را انجام دهید. یکی از عواملی که منجر به کم‌‌خونی می شود کمبود آهن است.

شواهدی که اثبات می کنند، کم خونی می تواند منجر به زوال عقلی شود:
طبق یک مطالعه که 11 سال به طول انجامید، 2552 نفر با بازه های سنی 70-79 مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد افرادی که دچار کم خونی بودند تا 40% بیشتر از افرادی که کم خونی نداشتند در خطر ابتلا به زوال عقلی قرار داشتند.
در میان بزرگسالان، کم خونی در ارتباط با افزایش احتمال ابتلا به زوال عقلی می باشد.
کار گلبول‌های قرمز حمل و رساندن اکسیژن به تمام نقاط بدن است. وقتی دچار کم‌خونی هستید، اکسیژن کمتری به سلول‌های مغزی‌ رسانده می‌شود. نکته‌‌ اصلی این ارتباط، به میزان اندک اکسیژنی مربوط می‌شود که به سلول های مغز می‌رسد. کمبود رسیدن اکسیژن به سلول های مغزی حتی در مقادیر بسیار کم، در بلند مدت می تواند بر سلامت مغز تأثیرگذار باشد.

چگونه می توان از ابتلا به کم خونی پیشگیری کرد؟
بزرگسالان به منظور حفظ سلامت قلب و مغز خود باید هر چند وقت یک بار از لحاظ کم خونی مورد بررسی قرار گیرند. از آنجایی که کم خونی در اکثر مردم به علت فقر آهن، رژیم غذایی نامناسب یا در اثر عوارض مصرف برخی از انواع داروها رخ می دهد، با ایجاد تغییراتی در جهت اصلاح موارد ذکر شده و مصرف مکمل ها، قابل درمان می باشد. برخی از متخصصان بر این باورند که با مصرف مقادیر زیاد اسفناج یا گوشت استیک می توان آهن مورد نیاز بدن را تآمین کرد.

با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و به خصوص با مصرف شکلات می توان از بروز زوال عقلی پیشگیری نمود:
اسفناج و گوشت استیک در صورت مصرف متعادل، منابع غنی از آهن محسوب می شوند. مواد غذایی که منجر به تقویت حافظه می شوند از جمله موارد ذکر شده در ذیل نیز

حتماً باید به رژیم غذایی روزانه افزوده شوند:
• انواع سبزیجات به خصوص انواعی که دارای برگ های سبز رنگ می باشند
• مواد غذایی سرشار از امگا 3 مانند سالمون و دیگر انواع ماهی های آب سرد
• لوبیاها
• تخم کتان
• مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان مانند بلوبری، توت سیاه، توت فرنگی و دیگر انواع میوه های تیره رنگ
• روغن زیتون خالص: حاوی ذراتی به نام الوکانتال می باشد که در تجزیه پلاک های آمیلوئید که مرتبط با بروز بیماری آلزایمر می باشد، موثر می باشد.
• چربی‌های روغن نارگیل پس از دستگاه گوارش به‌طور مستقیم به کبد می‌روند و در آنجا به موادی تبدیل می‌شوند که اصطلاحاً کتون نام دارند. کتون‌ها برای اختلالات مغز مانند صرع و آلزایمر خواص درمانی دارند.
• در نهایت شما می توانید از خواص شکلات بهره مند شوید. مطالعات اثبات کرده اند که کافئین و آنتی اکسیدان های موجود در شکلات می تواند در مقابله با ناتوانی ذهنی مرتبط با افزایش سن موثر باشد.

 

منابع:

https://www.alzheimers.net/2013-09-10/link-between-anemia-and-dementia/