برخی از عوامل ذکر شده در ادامه منجر به بروز احساس گرسنگی می شوند. از طریق آشنایی با این عوامل و کنترل آن ها، شما قادر به کنترل احساس گرسنگی خود خواهید بود.

نوع مواد غذایی مصرفی
مصرف انواع شیرینی ها، شکلات ها و مواد شیرین به عنوان وعده غذایی، شما را برای مدت زمان طولانی سیر نگه نمی دارد و شما به زودی دوباره گرسنه خواهید شد. مصرف انواع مواد غذایی غنی از فیبر مانند غلات کامل، میوه ها یا سبزیجات، مصرف چربی های سالم مانند انواع مغزیجات و مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، لوبیاها و گوشت مرغ کباب شده شما را برای مدت زمان طولانی تری سیر نگه می دارد.

احساس اضطراب
بدن با ترشح هورمونی به نام آدرنالین مانع بروز احساس گرسنگی می شود. اما اگر برای مدت زمان طولانی احساس ناراحتی و اضطراب داشته باشید، بدن شما شروع به ترشح هورمونی به نام کورتیزول خواهد کرد. ترشح این هورمون موجب تحریک احساس گرسنگی و افزایش اشتهای شما می شود. هنگامی که احساس اضطراب کاهش می یابد، سطح هورمون کورتیزول هم کاهش پیدا می کند و اشتهای شما هم به سطح طبیعی بر می گردد.

احساس تشنگی
از آنجایی که علایم تشنگی و گرسنگی بسیار شبیه هم هستند، ممکن است با یکدیگر اشتباه شوند. در واقع هنگامی که به شما احساس گرسنگی دست می دهد شاید شما واقعا گرسنه نباشید بلکه تشنه باشید. ساده ترین روش برای تشخیص احساس گرسنگی از تشنگی، نوشیدن یک لیوان آب قبل از خوردن مود غذایی در صورت بروز احساس گرسنگی می باشد. در صورتی که احساس گرسنگی شما با نوشیدن یک لیوان آب برطرف نشد، می توانید مواد غذایی مورد نیاز خود را مصرف کنید.

افزایش قند خون
هنگامی که شما مواد غذایی شیرین یا غنی از کربوهیدرات های نشاسته دار مانند شیرینی های خمیری یا دیگر انواع شیرینی ها و …  مصرف می کنید، به صورت ناگهانی سطح قند خون افزایش پیدا می کند. در چنین شرایطی بدن هورمون انسولین ترشح می کند تا به سلول ها کمک کند تا شکر موجود در خون را مصرف کرده یا آن را برای استفاده در آینده ذخیره کنند. اما ورود جریان بیش از اندازه قند به خون که در نتیجه مصرف شیرینی ها رخ می دهد، باعث می شود که بدن بیش از حد نیاز، انسولین ترشح کند که این مسأله خود منجر به کاهش سطح قند خون و بروز احساس گرسنگی می شود.

بیماری دیابت
احساس گرسنگی دایمی و کنترل نشده یکی از عواض بیماری دیابت محسوب می شود. در افراد مبتلا به دیابت، بدن در فرایند تبدیل مواد غذایی به انرژی دچار اختلال می شود و به همین علت فرد مبتلا به دیابت، حتی در صورت مصرف میزان کافی مواد غذایی، دچار احساس گرسنگی می شود. از دیگر علایم دیابت کاهش وزن، خستگی مداوم و تغییر در عادات کاهش وزن می باشد. در صورت تجربه چنین علایمی حتما به پزشک مراجعه کنید.

سطح پایین قند خون
هنگامی که سطح سوخت بدن یا گلوکوز، به صورت غیر عادی در خون پایین باشد فرد دچار احساس گرسنگی می شود. از دیگر علایم پایین بودن سطح قند خون احساس خستگی، ضعف یا سرگیجه می باشد. این شرایط هیپوگلیسمی نامیده می شود. ممکن است پزشک به شما توصیه کند تا سطح قند خون خود را به صورت منظم بررسی کنید و هنگامی که قند خونتان پایین می آید انواع مختلف کربوهیدرات ها را مصرف کنید. شاید لازم باشد کمی بیشتر از حد طبیعی غذا مصرف کنید، در برخی مواقع نیز داروهایی برای کنترل بهتر شرایط تجویز خواهند شد.

بارداری
برخی مادران باردار ممکن است به صورت دایمی احساس گرسنگی داشته باشند. حتی شاید میل زیادی به خوردن مواد غذایی جدید که تا به امروز علاقه ای به آن نداشتند، احساس کنند. از طرف دیگر ممکن است هنگام مصرف مواد غذایی مورد علاقه خود دچار حالت تهوع شوند. در صورتی که فردی این شرایط را تجربه کرد بهتر است به پزشک مراجعه کند یا تست بارداری بدهد.

تند غذا خوردن
اگر با سرعت بسیار زیادی غذا بخورید، ممکن است فرصت درک احساس سیر شدن را به بدن خود ندهید. غذا خوردن در آرامش و با سرعت کم، شما را بیشتر راضی کرده و  در نتیجه کم تر غذا می خورید. بهترین روش غذا خوردن این است که لقمه های کوچک بردارید، آن ها را خوب بجوید و از غذای خود لذت ببرید. اگر این اصول ساده را حین غذا خوردن رعایت کنید، کم تر دچار احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن خواهید شد.

احساس عدم رضایت از غذا
این مسأله به صورت علمی نیز اثبات شده است که هر چه ظاهر و طعم غذا دلچسب تر باشد، شما زودتر احساس سیری خواهید کرد و کم تر گرسنه خواهید شد. توصیه می شود برای دلچسب تر کردن طعم غذا از انواع مختلف ادویه جات استفاه شود.

دیدن یا احساس بوی خوشایند غذا
شاید با دیدن یک بستنی یا احساس بوی شیرینی تازه پخته شده تمایل زیادی به خوردن آن داشته باشید حتی  اگر گرسنه نباشید. در تشخیص این حالت ها به خصوص زمانی که حقیقتاً گرسنه نیستید دقت کنید. در نهایت تصمیم خوردن یا نخوردن با شماست.

تغییرات احساسی
بسیاری از افراد هنگامی که ناراحت، افسرده یا بی کار هستند تمایل بسیار زیادی به مصرف انواع مختلف مواد غذایی دارند. این نوع غذا خوردن بیشتر منشأ عصبی یا احساسی دارد تا گرسنگی واقعی. در صورتی که واقعاً گرسنه نیستید، سعی کنید ذهن خود را با انجام کارهایی که از آن ها لذت می برید مشغول کنید. در صورتی که اغلب اوقات دچار احساس نگرانی و اضطراب می شوید بهتر است با یک پزشک یا روانشناس مشورت کنید.

پرکاری تیروئید
در صورتی که مبتلا به پرکاری تیروئید باشید، دچار احساس گرسنگی مداوم، خستگی، تغییر خلق و خو شده و عصبی و زودرنج خواهید شد. در صورتی که علایم ذکر شده را مشاهده کردید به پزشک مراجعه نمایید. در صورت تشخیص پرکاری تیروئید، این بیماری با مصرف قرص قابل کنترل خواهد بود.

مصرف داروها
گاهی داروها روی اشتهای شما تأثیرگذار می باشند. به عنوان مثال داروهایی که برای درمان افسردگی یا تغییرات خلق و خو تجویز می شوند، ضد حساسیت ها، کورتیکواستروئیدها یا دیگر انواع داروها. در صورتی که پس از مصرف برخی از انواع داروهای خاص تغییرات مشهودی در اشتهای خود مشاهده کردید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید و هرگز به بصورت خودسرانه مصرف داروی مورد نظر را قطع نکنید.

کمبود خواب
کمبود خواب تعادل هورمون های مسئول اشتها (سیری و گرسنگی) را به هم می زند به نحوی که فرد میل شدیدی به خوردن انواع مواد غذایی پیدا می کند. در چنین مواقعی احتمال مصرف مواد غذایی ناسالم و انواع تنقلات پر چرب نیز افزایش می یابد. توصیه می شود ساعات خواب و بیداری خود را تنظیم کنید و در صورت عدم تونایی کنترل بی خوابی با پزشک یا روانشناس مشورت نمایید.