درد در قفسه سینه، از دست دادن ناگهانی توانایی بینایی یا صحبت کردن و درد شدید شکمی به اقدامات درمانی اورژانسی نیاز دارند. اما در خصوص علایم دیگر چطور؟ گاهی تشخیص این علایم برای افراد دشوار می باشد. در ادامه به برخی علایم که باید حتماً به آن ها توجه کنید اشاره ذخیره می شود.

1. کاهش وزن بدون دلیل مشخص:
شاید تصور چنین شرایطی، کاهش وزن بدون هیچ تلاشی، مانند یک رویا بسیار خوشایند باشد، اما در حقیقت این اتفاق می تواند نشانه ای برای نوعی بیماری قلبی باشد. اگر شما اضافه وزن نداشته باشید و بیش از 4.5 کیلوگرم وزن کم کرده باشید یا بیش از 5% وزن بدن خود را در طول 6 تا 12 ماه از دست داده باشید، حتماً باید با پزشک خود در این خصوص مشورت نمایید. کاهش وزن ناگهانی می تواند دلایل متفاوتی داشته اشد برخی از این دلایل شامل موارد ذیل می باشند:
• پرکاری تیروئید
• بیماری های کبد
• سرطان
• مشکلاتی که مانع جذب مواد غذایی توسط بدن می شود ذخیره

2.تب مداوم یا بسیار بالا:
تب همیشه نشانگر شرایط اورژانسی نمی باشد. تب معمولاً علامتی برای نشان دادن مبارزه سیستم دفاعی بدن با عفونت ها می باشد. اما بروز تب به صورت مداوم ممکن است نشان دهنده وجود نوعی عفونت پنهان در بدن باشد که می تواند ناشی از موارد ذکر شده در ذیل باشد:
• عفونت مجاری ادراری
• بیماری سل
• سرطان مانند سرطان غدد لنفاوی (لنفوم)
در صورتی که بیش از سه روز دچار تب شما 39.4 درجه یا بالاتر از آن شدید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

3. تنگی نفس:
تنگی نفس می تواند در اثر ورزش بسیار سنگین، قرار گرفتن در معرض دمای هوای بالا یا ارتفاعات و اضافه وزن رخ دهد. غیر از بروز تنگی نفس به جز در موقعیت های ذکر شده می تواند نشان دهنده برخی مشکلات سلامتی باشد. اگر به صورت ناگهانی دچار تنگی نفس بسیار شدید شدید باید حتماً به پزشک مراجعه نمایید.
برخی شرایط ذکر شده در ذیل می توانند عاملی برای تنگی نفس محسوب شوند:
• بیماری مزمن انسدادی ریه
• آسم
• ذات الریه
• وجود لخته خون در ریه (آمبولی ریه)
• دیگر مشکلات قلبی و ریوی
تنفس دشوار می تواند در نتیجه حمله عصبی در اثر تجربه اضطراب ناگهانی و شدید نیز باشد که برخی عکس العمل های دفاعی بدن را به همراه خواهد داشت.

4. تغییرات بدون دلیل و ناگهانی در عادات اجابت مزاج:
از آن جایی که استانداردها و حالات معمول حرکات روده و عادات اجابت مزاج در افراد گوناگون متفاوت می باشد نمی توان یک اصل را به همه تأمیم داد. با توجه به سابقه و عادات خود در صورت مشاهده هر گونه تغییرات غیر عادی حتماً با پزشک خود مشورت کنید. برخی از تغییراتی که باید به اطلاع پزشک رسانده شوند شامل موارد ذیل می باشند:
• مدفوع خونی، سیاه یا قیری رنگ
• اسهال یا یبوست مداوم
• تمایلات غیر قابل توجیه برای اجابت مزاج
تغییر در عادات اجابت مزاج می تواند نشانه وجود عفونت باکتریایی مانند عفونت سالمونلا یا عفونت کمپیلوباکتر یا عفونت های انگلی و ویروسی باشد. دیگر دلایل احتمالی شامل بیماری التهابی روده یا سرطان روده می باشند.

5. احساس سردرگمی و گیجی و تغییرات رفتاری
در صورت بروز ناگهانی تغییرات ذیل با پزشک خود تماس بگیرید:
• توانایی فکری ضعیف
• مشکل در تمرکز و حفظ آن
• تغییرات غیر قابل توجیه رفتاری
این تغییرات می تواند در اثر عفونت، تغذیه ضعیف، مشکلات روحی یا در اثر مصرف برخی داروها رخ دهد.

6. احساس سیری و بی اشتهایی بلافاصله بعد از مصرف حجم بسیار کمی از غذا:
اگر شما به صورت مداوم، زودتر از زمان عادی یا با خوردن وعده های بسیار کم تر از حد نرمال سیر می شوید. حتما با پزشک خود تماس بگیرید حالت تهوع، استفراغ، نفخ یا کاهش وزن نیز گاهی همراه با احساس سیری زودرس رخ می دهند که در این حالت توصیه می شود پزشک خود را از این علایم نیز مطلع سازید.
برخی از علل احتمالی بروز سیری زودرس موارد ذکر شده در ذیل می باشند:
• برگشت اسید به مری
• زخم معده
• سرطان پانکراس

7. مشاهده پرتوهای نور:
مشاهده لکه های روشن یا پرتوهای نور گاهی علایم بیماری میگرن می باشند. در دیگر موارد، مشاهده پرتوهای نور به صورت ناگهانی می تواند از علایم جداشدگی شبکیه نیز باشد. در چنین مواردی اگر بیمار به سرعت تحت درمان قرار گیرد، می توان از ازدست دادن همیشگی دید پیشگیری کرد.

منابع: