آدرس: اصفهان، اتوبان آقابابایی، خیابان سپهر، شهرک سلامت اصفهان، طبقه سوم

تلفن: 34919-031

(شنبه تا چهارشنبه 8 الی 20)

در حال بارگذاری ...

کلینیک IBD

بیماری IBD چیست؟

بیماری التهاب روده (IBD) یک بیماری خود ایمنی است که می تواند قسمت های مختلف مجاری گوارشی را درگیر کند ولی اکثراً راست روده (رکتوم) و روده کوچک را درگیر می نماید. سیستم ایمنی، از بدن شما در برابر بیماری ها محافظت می کند. بدین شکل که سلولهای ناسالم یا میکروبها را از میان سایر عوامل در بدن تشخیص داده و به آنها حمله کرده و یک پاسخ التهابی در برابر آنها به وجود می آورد. در صورتیکه بیماری IBD یا بیماری التهابی خود ایمنی دیگری داشته باشید، سیستم ایمنی و مکانسیم التهابی بدن شما به درستی عمل نمی کنند. سیستم ایمنی شما به اشتباه شروع به حمله به بدن خودتان کرده و باعث آسیب به قسمتهایی از بدن شما خواهد شد. بیشتر بیماریهای التهابی خود ایمن ذاتاً مزمن هستند.

کرون و کولیت اولسراتیو دو نوع شایع از بیماری التهابی روده هستند و زمانی ایجاد می شوند که سیستم ایمنی فعال شده و در ناحیه روده به صورت غیر قابل کنترل در آمده و باعث التهاب شود. تفاوت عمده این دو بیماری در محل و ذات التهابی آنها می باشد. هر دوی این بیماریها مزمن یا طولانی مدت ولی قابل کنترل می باشند. کرون معمولاً به صورت بخشهای التهاب یافته در روده کوچک ظاهر می شود، اگرچه می تواند هر قسمتی از لوله گوارش را تحت تاثیر قرار دهد. کرون می تواند تمام لایه های دیواره روده را درگیر کند. کولیت اولسراتیو همیشه از رکتوم شروع می شود و در موارد پیشرفته تر بیماری ممکن است روی کولون (روده بزرگ) هم تاثیر داشته باشد. این بیماری تنها سطح پوشاننده دیواره روده را درگیر می کند. اگر کرون یا کولیت اولسراتیو در بچه های کوچکتر گسترش یابد، می تواند باعث اختلال رشد شود.

خدمات کلینیک

ارایه خدمات درمانی و تشخیصی: ویزیت های دوره ای بیماران. ویزیت های موارد اورژانس. انجام اقدامات تشخیصی کلونوسکوپی. آندوسکوپی. انتروسکوپی و اندوسونوگرافی. انجـام آزمـایـش های تخـصصی بـرای پیگیری سیر و شدت بیماری.

نظام ثبت بیماری: کلیه ی بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده در این کلینیک واجد پرونده ی الکترونیک می باشند. از آنجا که پیگیری مستمر و بررسی شرایط بیماری مهمترین رکن درمان و کنترل بیماری می باشد استفاده از پرونده الکترونیک و دستیابی به اطلاعات و سوابق بیماران به انجام این مهم بیش از پیش کمک می کند. آنچه اهمیت و کارآمدی این نظام را بیشتر میکند ثبت کلیه اطلاعات مربوط به اقدامات تشخیصی (آزمایشگاهی/ کلونوسکوپی/…) همراه با اقدامات درمانی (داروها) و سیر بیماری و شدت آن به طور یکجا در پرونده می باشد.

کارت پیگیری: خلاصه ی اطلاعات بیماری هر بیمار و داروهای مورد استفاده وی به همراه نکات خاصی که در مورد هر بیمار لازم است به صورت کارت پیگیری آماده و در اختیار  وی قرار می گیرد. وجود کارت پیگیری به منزله ی خلاصه پرونده بیمار کمک می کند تا در صورت بروز شرایط ویژه و نیاز به اقدام درمانی یا تشخیصی در سایر مراکز به روند اقدامات پزشکی کمک نماید.
آموزش: برگزاری جلسات آموزشی ویژه ی بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده که در این مرکز ثبت نام شده اند از جمله اقداماتی است که به فرآیند کنترل بیماری کمک می نماید. انتقال تجربیات مثبت بین بیماران نیز زمینه فراگیری بیشتر برای مبتلایان را فراهم می نماید. آماده سازی و ارایه ی جزوات و بروشورهای آموزشی نیز از جمله فعالیت های این کلینیک می باشد.
مشاوره در فضای مجازی: به منظور رفاه حال بیماران و دسترسی سریع به راهنمایی در مورد بیماری محیط مجازی برای تبادل سوال و جواب بین بیماران و پزشکان کلینیک فراهم شده است. برای آگاهی از چگونگی استفاده از این خدمات به بخشهای مربوط مراجعه فرمایید.
رویکرد همه جانبه به بیماری: کلینیک بیماریهای التهابی روده با بهره گیری از حضور متخصص تغذیه و متخصص روانپزشکی زمینه ی  بررسی و رفع نیازهای بیماران در جهت کنترل بهینه ی بیماری را فراهم کرده است.

پژوهش: بدون شک بررسی و تحلیل داده های حاصل از سیر بیماری و تشخیص و درمان بیماری از ارکان شناخت بیشتر بیماری و کمک به یافتن راه حلهای نوین و کارآ در کنترل بیماری می باشد. کلینیک بیماریهای التهابی روده با قرار گرفتن در مجموعه بزرگ پورسینای حکیم و توان بهره گیری از برترین متخصصان و امکانات آزمایشگاهی در قالب مرکز تحقیقات  بیماریهای گوارش در جهت رسیدن به دست آوردهای علمی برای حل مشکل بیماران برنامه ریزی جدی و مستمر دارد. بیماران در صورت تکمیل فرم  رضایت آگاهانه درباره ی چگونگی استفاده از داده های مربوط به بیماریشان به ما این اجازه را میدهند تا از داده های جمع آوری شده برای تولید مستندات علمی در جهت شناخت بهتر بیماری و راههای درمان و کنترل آن گام برداریم.

آموزش بیماران

۱۴۰۱/۸/۲۴ ،۰۶:۱۲:۲۱ +۰۰:۰۰