سیستم ایمنی یک شبکه بزرگ از سلول ها، اندام ها و پروتئین ها است که از بدن در برابر میکروارگانیسم های مضر و سموم محافظت می کند. سیستم ایمنی ضعیف احتمال ابتلا به بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی و سایر عفونت ها را افزایش می دهد و منجر به تاخیر در روند بهبود زخم ها می شود. ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی که اغلب به آنها «ریز مغذی‌ها» گفته می‌شود، برای یک سیستم ایمنی سالم ضروری هستند. ریز مغذی های اصلی که در پاسخ ایمنی نقش دارند عبارتند از: ویتامین آ، ای، ب6، ب12، فولات، آهن، زینک و مس.

در حالت ایده‌آل، همه ما می‌توانیم مقادیر بهینه این ریزمغذی‌ها را از طریق یک رژیم غذایی متعادل به دست آوریم. بسیاری از عوامل، مانند استرس و عفونت، می توانند ذخایر مواد مغذی را در سراسر بدن کاهش دهند. از طرف دیگر با افزایش سن نیز نیاز بدن به ریزمغذی ها افزایش پیدا می کند.

افراد بالای 50 سال نیاز بیشتری به ویتامین دی، کلسیم، ویتامین ب 6 و ویتامین ب 12 دارند. در حال حاضر، قوی‌ترین شواهد نشان می‌دهد که ویتامین سی، ویتامین دی و زینک منجر به تقویت سیستم ایمنی می شوند.

ویتامین سی:

ویتامین سی یک آنتی اکسیدان است، ممکن است به پیشگیری از برخی سرطان ها و بیماری های قلبی کمک کند. این ویتامین به رشد و ترمیم بافت ها، التیام زخم ها و جذب آهن کمک می کند و ممکن است منجر به کاهش علائم و شدت سرماخوردگی نیز شود. کمبود ویتامین سی می تواند منجر به اختلال در سیستم ایمنی و افزایش خطر عفونت شود.

میزان مصرف مجاز روزانه ویتامین سی برای بزرگسالان مرد 90 میلی گرم و برای بزرگسالان زن 75 میلی گرم در طول روز است. با این حال، بسیاری از دانشمندان معتقدند که این کافی نیست و 200 میلی گرم در روز را برای حداکثر فواید سلامتی توصیه می کنند.

ویتامین دی:

ویتامین دی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد تا بدن بتواند با بیماری‌های باکتریایی و ویروسی مانند سرماخوردگی مبارزه کند. ویتامین دی  می تواند عفونت های دستگاه تنفسی را کاهش دهد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که میزان مصرف مجاز روزانه ویتامین دی جهت تقویت سیستم ایمنی کافی نمی باشد. این دز برای افراد تا 70 سالIU 600  (15 میکروگرم) و برای افراد بالای 70 سال IU 800 (20 میکروگرم) می باشد. در این زمینه تحقیقات بیشتری باید صورت بگیرد.

زینک:

فلز روی کمبود روی می تواند با اختلال در تشکیل، فعال شدن و بلوغ لنفوسیت ها، گلبول های سفید خون که بخش فعال سیستم ایمنی هستند، سیستم ایمنی را تضعیف کند. چندین مطالعه نشان می دهد که سطوح پایین روی می تواند خطر ابتلا به عفونت های ویروسی را افزایش دهد. با این حال، شناسایی بهترین دوزها برای حمایت از سلامت ایمنی و درمان سرماخوردگی به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. خط پایین هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مگا دوز ویتامین ها و مواد مغذی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند وجود ندارد. بهترین راه برای اطمینان از عملکرد خوب سیستم ایمنی، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، خواب کافی، ورزش و دریافت واکسن های ارائه شده است. هر کسی که کمبود مواد مغذی دارد و قادر به داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل نیست ممکن است مصرف روزانه مولتی ویتامین را مفید بداند. اما اگرچه برخی تحقیقات نشان می دهد که دریافت بیشتر از RDA ویتامین های C و D ممکن است به حمایت از سلامت ایمنی کمک کند، تایید این امر به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. اگر فردی فکر می کند- که کمبود مواد مغذی دارد، باید در مورد انجام آزمایش خون با پزشک مشورت کند. این به مشخص کردن هر گونه کمبود و تعیین رویکرد مناسب برای مکمل کمک می کند. قبل از مصرف هر مکملی، فرد باید با یک پزشک مراقبت های اولیه که با سابقه پزشکی خود آشناست صحبت کند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/do-supplements-really-benefit-the-immune-system?utm_source=Sailthru%20Email&utm_medium=Email&utm_campaign=MNT%20Daily%20News&utm_content=2022-02-03&apid=32856925&rvid=580e624591f4601936344c311c2649a8b514098bdbfc68d55e8856a4228e4782