معرفی کلینیک

  • اگر در هنگام دفع نیاز به زور زدن دارید،
  • اگر بعد از اجابت مزاج  احساس دفع ناکامل دارید،
  • اگر کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج دارید،
  • اگر برای دفع خود از انگشت یا فشار آب استفاده میکنید!!!
  • اگر به صورت ناگهانی احساس نیاز به سرویس بهداشتی دارید و در صورت دیر رسیدن گاها لباس زیر شما کثیف میشود!
  • اگر در ناحیه لگن و یا زیر شکم خود احساس درد یا در مثانه خود احساس فشار میکنید!
  • اگر پزشک برای شما تشخیص افتادگی مثانه، رحم یا روده داده است!
  • اگر به دلیل شغل یا کودک خود احساس دفع خود را انکار میکنید!
  • اگر به دلیل بیماری های تنفسی به صورت مکرر سرفه میکنید!
  • اگر اخیرا تحت اعمال جراحی شکم یا لگن قرار گرفته اید!
  • اگر سابقه ورزش های سنگین مانند بدنسازی یا وزنه برداری دارید!

شما دچار اختلال در عضلات کف لگن شده اید

کلینیک فیزیوتراپی اختلالات کف لگن با هدف تشخیص زودهنگام و درمان به روز اختلالات کف لگن ایجاد شده است.

اساس تشخیص در این کلینیک بر پایه شرح حال گیری دقیق، بررسی پرونده پزشکی، تکمیل چارت دفعی توسط بیمار و معاینات فیزیکی می باشد. سپس درمان های مناسب برای بیمار اتخاذ خواهد شد.

هدف از ایجاد این بخش، درمان با حداقل هزینه، صرفه جویی در وقت و رفت و امد بیماران، برنامه ریزی مراجعات بعدی و پیگیری بیماران تا حصول نتیجه مطلوب می باشد.

 جهت ارزیابی و درمان میتوانید به صورت تلفنی جهت اخذ نوبت اقدام فرمائید.

خدمات کلینیک

ارزیابی دقیق:

فیزیوتراپیست متخصص این حوزه، عضلات و بافت همبند(رباط ها و تاندون ها) کف لگن، ناحیه شکم و باسن را بصورت دقیق بررسی میکند. علاوه بر این جزئیات دستشویی رفتن، نحوه ایستادن و نشستن و نیز حرکات روده ای شما بررسی خواهد شد. عضلات کف لگن و عضلات شکم در عین جدا بودن به صورت یک تیم واحد کار میکنند و هرگونه آسیب از جمله چسبندگی های ناشی از جراحی ها و دیگر مشکلات روده ها میتواند در عملکرد عضلات کف لگن تاثیرگزار باشد. سپس معاینات فیزیکی برای بانوان متاهل از طریق واژن و برای بانوان مجرد و اقایان از طریق مقعد انجام خواهد شد تا علاه بر بررسی گرفتگی عضلات و نقاط ماشه ای، قدرت و استقامت این عضلات نیز بررسی شود. در صورت نیاز به بررسی های بیشتر جهت انجام کلونوسکوپی، مانومتری، دفکوگرافی و یا یوروداینامیک و آزمایش های تخصصی به بخش مربوطه ارجاع داده خواهد شد.

درمان:

استفاده از تکنیک های دستی جهت از بین بردن گرفتگی های کلی و نقاط ماشه ای در عضلات شکم و کف لگن، و همچنین تکنیک های دستی ویژه جهت بهبود عملکرد احشا شکمی و لگن از جمله جدیدترین و موثرترین درمان های موجود در این اختلالات می باشد.

استفاده از تحریکات الکتریکی نیز با اهداف گوناگون میتواند جهت بازآموزی عضلات کف لگن، افزایش جریان خون در ناحیه و کاهش درد استفاده شود.

از بیوفیدبک به عنوان به روزترین و معروف ترین مدالیته در درمان اختلالات کف لگن نامبرده میشود. این مدالیته به بیمار کمک میکند تا بتواند میزان انقباض عضلات کف لگن خود را در به صورت تصویر یا نمودار در مانیتور ببیند و با کمک توصیه های فیزیوتراپیست بتواند عضلات خود را ریلکس یا منقبض کند. همچنین میتواند هم از نظر قدرت و هم از نظر استقامت عضلات خود را بهبود ببخشد.

تمرین درمانی تخصصی عضلات کف لگن مهمترین جز درمان این اختلالات محسوب میشود. انجام صحیح تمرینات، در زمان مناسب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. انتخاب نوع تمرین، چگونگی انجام آن تمرین و زمان مناسب انجام آن تمرین کاملا وابسته به نوع مشکل شما دارد. بهترین کسی که میتواند این تمرینات را برای شما برنامه ریزی کند فیزیوتراپیست متخصص اختلالات کف لگنی است که شما را به طور کامل معاینه کرده و اختلال شما را تشخیص داده باشد. لذ از انجام تمرینات خودسرانه یا به توصیه دیگران بشدت بپرهیزید.

آشنایی با عضلات کف لگن

 

عضلات کف لگن ما کجا هستند؟

کف لگن از یک لایه نازک عضلانی و بافت همبند( رباط ها و تاندون ها) تشکیل شده است که طبق زیرین استخوان لگن را می سازند. این عضلات در جلو به استخوان شرمگاهی، در پشت به استخوان دنبالچه و از کنار نیز به دیواره های لگن متصل اند تا یک لایه عضلانی و محافظتی پهن را در کل لگن تشکیل دهد.

برای ادامه مطلب کلیک کنید

مشاوره بیماران

شما میتوانید جهت ارزیابی و درمان ساختار اسکلتی عضلانی لگن خود به صورت مستقیم و یا با نسخه پزشک با شماره تلفن پنج رقمی 03134919 داخلی 2 تماس حاصل فرمائید و نسبت به اخذ نوبت تلفنی اقدام کنید.