زوال عقل بیانگر مجموعه ای از بیماری های پیشرونده و تاثیرگذار بر مغز می باشد. بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است. کاهش توانایی تفکر، به خاطر سپردن،  تصمیم گیری و مشکلات مرتبط با ادراک بصری از جمله ویژگی های زوال عقل می باشد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که میکروب های روده ممکن است بر زوال عقل تأثیر داشته باشند. میکروب های روده انسان نقش مهمی در افزایش مقاومت در برابر عفونت، افزایش متابولیسم و پیشگیری از ابتلا به بیماری های خودایمنی دارند.

بین 1. چاقی و رژیم های غذایی سرشار از چربی و قند و 2. تغییرات در ترکیب میکروب های روده نوعی ارتباط وجود دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده موش‌هایی که دارای رژیم غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات بودند، 30 درصد بیشتر از موش‌هایی که از یک رژیم غذایی استاندارد تغذیه می‌کردند، در مسیریابی در یک هزارتو دچار مشکل می شدند.

میکروب های روده به تجزیه مواد مغذی غذای ما کمک می کنند، فرآیند هضم این میکروب ها منجر به تولید محصولات جانبی مختلفی می شود که برخی از آنها در نهایت وارد مغز می شوند. مصرف رژیم‌های غذایی با قند و چربی بالا و فیبر کم منجر به کاهش تعداد باکتری‌های هضم کننده فیبر (باکتری های مفید) در مقایسه با باکتری های مضر می شود. با از بین رفتن تعادل میان باکتری های روده، بدن دچار التهاب می شود. بروز این التهاب ارتباط مستقیمی با بروز بیماری های قلبی- عروقی، اوتیسم، اضطراب و افسردگی، زوال عقل و اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر دارد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که میکروب های روده افراد مبتلا به زوال عقل، دارای باکتری های پیش التهابی بیشتر و باکتری های ضد التهابی کمتری هستند.

هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، اما شواهد بسیار زیادی وجود دارد که با تغییر سبک زندگی می توان قدرت های شناختی را ارتقا بخشید. بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل، افزایش مصرف میوه، سبزیجات و غلات و کاهش مصرف گوشت قرمز و قند، ورزش منظم، عدم مصرف سیگار و حفظ فشار خون و سطح کلسترول طبیعی است.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/does-the-gut-play-a-role-in-dementia-here-is-the-evidence?utm_source=Sailthru%20Email&utm_medium=Email&utm_campaign=dedicated&utm_content=2022-01-30&apid=32856925&rvid=580e624591f4601936344c311c2649a8b514098bdbfc68d55e8856a4228e4782#Microbiota-modification-to-reduce-dementia-risk